شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

کاهش سود اپراتورهای حوزه خلیج فارس به دلیل افزایش ضریب نفوذ

مخابرات

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۴:۰۰


رقابت شدید که از بالا بودن ضریب نفوذ ریشه گرفته است سود اپراتورهای مخابراتی کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج فارس را به شدت کاهش داده است و برخی را وادار به تعدیل نیروی انسانی کرده است.

وایمکس نیوز - طبق بررسی خانه‌ جهانی سرمایه‌گذاری در سال 2009 جمع درآمد خالص شرکت‌های مخابرات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس 7.64 میلیارد دلار بود که 1.86 درصد کم‌تر از مبلغ سال 2008 بود.
عوامل این کاهش در شرکت‌های مختلف با هم فرق دارد اما بالا بودن ضریب نفوذ خدمات صوتی (بین 100 تا 200 درصد)، شدت‌گیری رقابت و کاهش میانگین درآمد حاصل از هر کاربر(آرپو) از عواملی است که می‌توان از آنها نام برد.
متوسط ضریب نفوذ تلفن همراه در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سه ماهه دوم سال 2010 به 178 درصد رسید که از هر منطقه‌ای در جهان بالاتر است.
شرکت اتصالات امارات متحده که از لحاظ سرمایه بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی شورای همکاری خلیج‌فارس است در سال 2009 دچار 17 درصد کاهش سود عملیاتی خالص شد. شرکت مخابرات عربستان که دومین بهره‌بردار بزرگ مخابرات در این منطقه است در سه ماهه‌ چهارم سال 2009 دچار 23 درصد افت سود خالص شد.افت سود خالص عمان تل بزرگ‌ترین بهره‌بردار عمان هم در سال 2010 برابر با 10 درصد بود. این افت برای شرکت مخابرات بحرین(بتلکو) نیز 17.4 درصد بود.
طبیعی است که افت سود در صنعت مخابرات بر بازار کار نیز اثر منفی بگذارد. به طوری که زین کویت در پی تجدید ساختار و تعدیل 40 درصد کارکنان خود است. اتصالات هم پیش از این اعلام کرده بود که کارکنان خود را حدود 3 درصد کاهش خواهد داد تا در مواجهه با تشدید رقابت هزینه‌های‌اش را کاهش دهد.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو